From Cairns with love - Reisverslag uit Cairns, Australië van Milou Deken - WaarBenJij.nu From Cairns with love - Reisverslag uit Cairns, Australië van Milou Deken - WaarBenJij.nu

From Cairns with love

Blijf op de hoogte en volg Milou

06 Augustus 2012 | Australië, Cairns

G’day allemaal!

Hoe is het daar aan de andere kant van de wereld? Hier alles goed! Sinds alweer een tijdje is de zon eindelijk goed gaan schijnen. Ik heb veel in de zon gelegen dus de bruine kleur is eindelijk aanwezig! Ik hoop voor jullie dat het in Nederland ook eindelijk zomer aan het worden is.

Op dit moment reis ik samen met een meisje uit Finand, Outi. Ik heb haar ontmoet op Magnetic Island en nu zijn we samen naar Cairns afgereisd. Maar goed, om niet al te veel op de zaken vooruit te lopen zal ik gewoon zoals altijd weer bij het begin beginnen. Een erg lang verhaal dit keer, sorry. Maar ik heb wat in te halen!

Agnes Water
Na ons verblijf in Rainbow Beach was het voor Sinead, Kirsty, Cecilie en mij tijd voor Agnes Water. Agnes water is een heel erg klein, maar mooi, dorpje. Ik heb zelfs iemand horen zeggen dat er maar 60 (!) mensen wonen. Agnes Water is de plek vanaf waar Captain Cook Queensland heeft ondekt. Queensland is het gedeelte van Australie waar ik op dit moment doorheen reis. Ondanks dat het een heel klein dorpje was zaten we in een erg leuk hostel. We hadden een leuk huisje als verblijf en de mensen waren er heel aardig. In Agnes Water zijn we 1 nacht gebleven. We hebben een wandeling over het strand gemaakt, lekker gerelaxed en vooral goed gebruik gemaakt van het gratis internet in het hostel! Het thuisfront moet natuurlijk ook af en toe even op de hoogte gehouden worden. Na een zeer koude nacht in het huisje stond er een nieuw avontuur op ons te wachten, een trip naar een echte Cattle farm!

Kroombit
Vanaf Agnes Water begon onze trip naar Kroombit, een plaatsje letterlijk in de middle of nowhere. In Agnes Water werden wij opgehaald door de Oz Experience. Dit is een bus organisatie die de gehele oostkust langsrijd. Je kunt op en afstappen wanneer je maar wilt. De trip naar Kroombit was echter een speciale rit en drie dagen lang zijn we met de gehele groep in de bus opgetrokken.

Kroombit ligt ver landinwaards en onderweg moesten we dan ook ovenachten in Emu Park. Hier waren nog meer groepen aanwezig die ook naar Kroombit zouden gaan. Na de overnachting in Emu Park zijn we vroeg in de ochtend weer op pad gegaan. Onze buschaffeur was erg leuk. Hij verzon allerlei spelletjes en gekke dingen voor onderweg en vertelde veel over de plekken waar we langskwamen. Af en toe stopte hij op een bijzondere plek om daar iets leuks te laten zien. Zo zijn we naar een dierentuin gegaan met koala’s, kangaroos en krokodillen en zijn we onderweg gestopt bij een mooi tropisch strand. Het klinkt misschien erg vreemd, maar hier hebben wij de achterwerken van mieren gelikt… Er leefden daar gele mieren met een groen achterwerk. Wanneer je de mier tussen je vingers pakt en het groene gedeelte likt proef je en onwijs sterke lemon smaak. Het was zo een sterke smaak dat het voor lange tijd nog in je mond blijft hangen. Een erg aparte ervaring kan ik je vertellen.. Iedereen vroeg zich natuurlijk af wie dit in hemelsnaam heeft verzonnen, maar volgens onze buschaffeur waren het de aboriginals die dit hebben ontdekt. Weer wat geleerd! Al zal ik in de toekomst niet zo snel meer de achterwerken van insecten likken denk ik..

Na wat uurtjes kwamen we eindelijk aan op de cattle farm in Kroombit! Een cattle farm is vrijvertaald een kalf boederij. Het is een echt Australische boerderij met veel geiten, paarden en zelfs een kangaroo als huisdier. Hier zouden wij het echte Australische leven gaan meemaken. Aangekomen op de boerderij was dit meteen al het geval. Iederen liep in geruite vesten, had een echte australische cowboyhoed op en droeg een sjaaltje om de nek. Wij konden natuurlijk niet achterblijven dus na 5 minuten was iedere omgetoverd in een echte cowboy-cowgirl (misschien ook wel omdat de cowboykleding voor korting aan de bar zorgden). Op de cattle farm was er een groot overdekt eetgedeelte, een kampvuur, een bar, een rodeo en allerlei huisjes waar wij zouden overnachten (helaas wel vol met lizzerds, aaah!). Het was echt geweldig om dit mee te maken! Allereerst heb ik met wat meiden een tocht naar Sunsethills gemaakt. Dit is een grote berg met een uitzicht van 360 graden over de outback. Woow! Na de tocht en een lunch was het tijd om wat knepjes van het vak te leren. Andy, de eigenaar van de farm, reed ons met zijn truck naar een gedeelte van zijn land waar de geiten zich op dat moment bevonden. Hier kregen we les in het disk schieten en lasso werpen. Overal in het land stonden palen en werd er uitgelegd hoe je precies een laso moest werpen. Helaas ging het mij niet erg goed af, en ik had al een naar voorgevoel dat we het lasso werpen ook in de praktijk moesten brengen. Ik had gelijk. Midden in het land stond een grote box met daarin veel geiten. Iedereen moest een team van drie vormen en een team naam verzinnen. Daarna moest ieder team een voor een de box in. Twee personen moesten lasso werpen en de derde persoon moest het merkijzer vast houden. Het was de bedoeling dat de twee lasso werpers zo nel mogelijk een geit zouden vangen. Wanneer iemand een geit had gevangen moest deze gebrandmerkt worden, bij de horens gepakt worden en de box uit worden gezet. De deur van de box moest zo snel mogelijk gesloten worden en het team met de snelste tijd zou de winnaar zijn. Wij als team Thunder Bully’s waren van te voren doodsbang voor die geiten die elkaar iedere keer de horens invlogen. Toen we eenmaal in de box stonden viel het eigenlijk wel mee want de geiten waren alleen geinteresseerd in elkaar en het was erg grappig om te doen! Natuurlijk was ons team niet erg snel en moesten we na een tijd de geit gewoon bij horens pakken en de arena zetten. Ik was een van de lassowerpers maar heb de taak discreet aan mijn andere lasso partner overgelaten. Het was erg leuk om ieder team in de box te zien stuntelen of juist een onwijs goede tijd neer te zetten. Sommige geiten willen totaal niet luisteren dus dat gaf erg leuke taferelen.

Na een heerlijke australische maaltijd werden wij 's avonds geintroduceerd in nog meer echte cowboy activiteiten. Zo konden we iets proeven waarvan je van te voren niet wist wat het was. Het was vlees en smaakte best goed. Ik dacht dat het kangaroo was maar het was natuurlijk geit. Ook hebben we geleerd ’how to cack a wip’, of te wel zo hard mogelijk met een zweep op de grond slaan en een zo hard mogelijk geluid maken. Als je het ziet lijkt het erg gemakkelijk, maar het is nog erg lastig om dit te doen. Daarna kregen we les in country dansen en hebben we een wedstrijd rodeo rijden gedaan. In cowboykleding moest je op de nep stier gaan zitten en proberen er zo lang mogelijk op te blijven zitten. Natuurlijk lag ik na 3 seconden al op de grond.. Ook was er een groot kampuur waar iederen omheen zat en muziek maakten. Iedereen liep in zn cowboy kleding dus het was een erg leuk gezicht!

De volgende ochtend moesten we allemaal weer vroeg op, kregen we een heerlijk ontbijt en was het tijd om iedereen van de boerderij weer gedag te zeggen. Onze cowboy ervaring zat er weer op en we zouen verder trekken naar Airlie Beach. Gelukkig was het nog niet helemaal afgelopen. S'avonds in Airlie Beach had onze buschauffeur een vip tafel in een bar geregeld waar we gratis drankjes kregen. Tot in de vroege uurtjes hebben we verschillende clubs van Airlie Beach bezocht, een goede afsluiting van een speciale trip!

Airlie Beach
De volgende morgen was het tijd om Airlie Beach eens wat beter te bekijken. Airlie Beach is een mooi tropisch oord met leuke winkels, veel uitgaansgelegenheden en een mooie lagoon bij het strand. Airlie Beach is tevens de plek vanaf waar onze bottocht naar de Whitsundays zou vertrekken! In Airlie Beach ben ik best lang gebleven, iets langer dan een week. Het was niet iedere dag even mooi weer, en we hebben ook best wat regen gehad, maar sommige dagen waren erg mooi en het is een erg relaxte plek om te blijven. Ook heb ik hier even goed de tijd genomen om de rest van mijn trip uit te puzzelen (wat nog erg lastig bleek te zijn, ben er nog steeds niet uit uit haha).

Whitsunday’s
Vanaf Airlie Beach vertrok mijn boot naar de Whitsundays. Een boottocht van drie dagen rond de Whitsundays met een grote groep backpackers! Ook Sinead, Kirsty en Cecilie hadden dezelde boot geboekt als ik. Rond de middag werden we verwacht in Abel Point Marina, de haven van Airlie Beach. We hadden een van de grootste boten genaamd The Atlantic Clipper. Het had drie dekken met onderin de slaapvertrekken, dan het middendek en een top dek waar je heerlijk kon zonnen of relaxen in het bubbelbad.

De Whitsunday eilanden zijn een archipel gelegen tegen de oostkust van Australie. In totaal zijn er 74 eilanden die samen de Whitsundays vormen. Het bekendste en het grootste eiland is Whitsundayisland, waar veel schildpadden zijn. Ook komen er veel haaien voor.

Op de eerste dag van onze boottocht werden we voorgesteld aan de crew en kregen we uitleg over de boot en allerlei instructies. Sinead Kirsty, Cecilie en ik hadden onze eigen kamer met zelfs een douche en WC! Erg fijn dus! We hebben de eerste dag vooral veel spelletjes gedaan, een heerlijk diner met vis gegeten (alles was inclusief!) en kennisgemaakt met iedereen op de boot. Helaas regende het die avond dus was het veelste koud en nat om op het bovendek te zitten. Wel hebben we die avond dolfijnen gezien! Ze zwommen naas onze boot en het was een prachtig gezicht.

De tweede dag was het eindeijk tijd om echt wat van de Whitsundays te zien. Vroeg in de morgen werden we gewekt met een iets te vrolijk zingend staff lid die uitbundig een grappig Australisch liedje voor ons zong Een heerlijk ontbijt stond op ons te wachten waarna we met een speedbootje vanaf de boot werden afgezet op Whitsunday Island. Na een lange tocht door de wildernis kwamen we uiteindelijk uit bij Whitehaven beach. Helaas was het mistig en af en toe een beetje regen, maar ondanks dat was het zo mooi! Alles was wit en blauw. Het witte zand is zo fijn dat je er zelfs je zilver mee kunt poetsen (en zelfs je tanden... ja ik heb het geprobeerd..) en de zee is helder blauw! Allereerst zijn we naar een uitkijkpunt gegaan waar je een prachtig uitzicht had over Whitehaven beach. Daarna zijn we naar het strand gegaan en hebben we gezwommen in de mooie zee. Ook was er een staff lidaanwezig die van iedereen foto’s maakten. Hij zorgde voor een hele fotoshoot op het strand met grappige effecten. Na genoten te hebbn van Whitehaven Beach was het weer tijd om terug te keren met de speedboot en heerlijk te gaan luchen. Na de lunch was het tijd om te snorkelen in The Great Barrier Reef! Nu heb ik toen ik klein wel eens (geprobeerd) te snorkelen, maar dit is van een heeel ander niveau! Wooowww wat was het mooi!!! In het begin was het lastig om te ademen door het kleine tuitje, maar naar een tijdje gaat het steeds beter, voornamelijk wanneer je gewoon rustig blijft. Het was zo ongelogelijk mooi, het is net of je in een hele andere wereld bent. Prachtige vissen in alle soorten en maten, prachtig koraal en prachtige kleuren! Het is zo stil en alles beweegt zo mooi. In het aquarium van Sydney had ik wel zoiets gezien, achter glas, maar dit was zo anders. Het was zo gaaf om tussen al die prachtige vissen het het rif te zwemmen. Ik heb nog nooit zoiets moois gezien! Ook kwam het 'huisdier' van de boot langs. Elvis, een onwijs grote vis die altijd in de buurt is. Normaal ben ik doodsbang voor vissen in de zee maar dit was zo gaaf. De vis was onwijs groot en je kon hemzelfs aaien. Daarnaast heb ik ook Nemo gezien! Misschien wel het hoogteuntje van mijn snorkeltocht. Hij was dus niet verdwaald dit keer ;)

Terug op de boot moest iedereen natuurlijk even bijkomen en kregen we heerlijke thee met koekjes. Savonds een heerlijk diner waarna het tijd was voor het avond programma. Allereerst kregen we van onze staff leuke verhalen te horen over de route die we aflegden, de omgeving en zijn dieren. Daarna had de staff het hele boven dekt versierd en een grote ton met kleding in het midden gezet. Iedereen moest zich verkleden waarna we allemaal opdrachten en gekke dingen moesten doen. Als afsluiting was er natuurlijk een klein dansfeestje op het bovendek van de boot. Wat geweldig zo midden op zee op een groot schip! Ook werd onze boot op dat moment omringd door wel 10 haaien, wat een prachtig gezicht! Voornamelijk omdat je je boven op het dek heerlijk veilig voelt ;)

De volgende dag was helaas alweer onze laatste dag aangebroken. Ik heb weer gesnorkeld, want het beviel zo goed de eerste dag! En de rest van de dag zijn we rond de Whitsundays gevaren weer opweg naar Airlie Beach. De zon ging eindelijk goed schijnen dus we hebben heerlijk op het bovendek gerelaxed en genoten van de vaartocht. Helaas zat onze vaartocht en aan het einde van de middag weer op! Maar zoals altijd in Airlie Beach had de staff ook voor ons die avond een afterparty georganiseer!

In Airlie beach ben ik nog een paar dagen gebleven. Helaas heb ik wel gedag moeten zeggen tegen Kirsty,Sinead en Cecilie. Na ongeveer 3-4 weken zat onze reis er samen op! Zij zouden namelijk direct naar mission Beach gaan en ik wilde nog langs Magnetic Island en Townsville. Gelukkig wisten we dat er elkaar waarschijnlijk in Cairns wel weer zouden zien.

Magnetic Island
Na nog wat dagen in Airlie Beach ben ik vertrokkken naar Magnetic Island. Aangekomen in Townsville hebben we de ferrie genomen naar dit prachtige eiland. Het is werkelijk waar een paradijs. Het lijkt erg op gebieden als Thailand en omstreken. Een van de redenen waarom hier dus ook Full moon partys worden georganiseerd.

Ik zat in een prachtig hostel, direct aan zee met mooie palmboomen, een groot terras en leuke huisjes waar we in sliepen. In Magnetic Island heb ik Outi ontmoet, een meisje uit Finland. Met haar ben ik op dit moment aan het reizen! Op Magnetic Island hebben we veel mensen ontmoet en leuke dingen gedaan. Zo hebben we The forts walk gedaan.The forts walk is een van de meest populairste tracks op het eiland. De tocht leid naar hostorische WO2 forten en infrastrusctuur. Onderweg waren er veel lookouts over de verschillende baaien.
Ook hebben we wilde koala's gespot en zelfs eentje met een baby! Helemaal op de top van het fort op de berg was er een prachtig uitzicht en hebben we gezellig gepicknikt. Na onze tocht naar de forten zijn we naar Horeshoe Bay gegaan, een mooi tropisch strand. Hier hebben we heerlijk uitgerust na onze klimtocht.

Ook hebben we een bergtocht naar Hawkings Point gemaakt. Een berg met, alweer, prachtig uitzicht over de andere kant van het eiland.
In het hostel was daarnaast altijd wel wat te doen. Zo was er een bingo avond, trivia avond en een ladies night (gratis drankjes voor de dames, of heren die zich als vrouw verkleedden..).
In magnetic Island begon ook ein-de-lijk de zon goed te schijnen. At last! We hebben dan ook heerlijk veel gerelaxt en van de zon genoten aan het zwembad of op het strand! Eindelijk dus een bruin kleurtje! :)

Townsville
Na genoten te hebben van het prachtige Magnetic Island hebben Outi en ik samen de ferrie genomen en zijn we voor 1 nacht in Townsville gestopt. Het hostel waar we in verbleven was erg creepy en vies, maar het had gratis wi-fi dus dat deed een hoop goed! Townwsville is een erg leuke stad. Het lijkt een beetje op het wilde westen, de gebouwen en huizen die er staan. Het heeft een groot centrum, een mooie haven met prachtig uitzicht over magnetic island en een mooi park. Outi en ik hebben genoten van de stad en hebben savonds heerlijk een filmpje gekeken in ons hostel. Ook wel eens lekker!
De volgende dag was het al weer tijd om uit te checken, maar hadden we nog tijd over voordat we zouden vertrekken naar onze volgende bestemming. Samen met Amy, een meisje uit onze kamer, zijn we naar de zondag markt van Townsville gegaan. De markt was midden op de grootste straat van Townsville en had vanalles te bieden. Heerlijk vers tropisch fruit en leuke kraampjes met sieraden en kleding. We hebben hier heerlijk rondgestruind en zijn daarna weer vertrokken.

Mission Beach.
Mission Beach was alweer mijn derde bestemming samen met Outi. Mission Beach is een rustig strand plaatsje. Het is ook de plek waar de meeste cassowary's en waliibs leven. Cassowarys zijn erg gevaarlijke vogels en walibis een kangaroo soort. Ons hostel was erg mooi, schoon en gezellig. Een erg aangename verrassing na ons verblijf in Townsville haha!

In Mission Beach hebben we een walibi-cassowary spot tocht gemaakt. Met een busje van het hostel zijn we door Mission Beach gereden opzoek naar deze dieren. Helaas hebben we geen Cassowary's gezien, maar wel onwijs veel walibis. Heeel erg veel! Zo grappig om te zien dat er gewoon vijf walibis in iemand zijn tuin rond huppelen. Moet je voorstellen!
Ook hebben we met een aantal mensen van ons hostel een tocht door het national park gemaakt en naar een fruit proeverij gegaan! Zo leuk! Midden op een grasveld tussen de bomen stonden allerlei stoelen en een grote tafel met allerlei bizarre en tropische vruchten. We hebben de meest tropische en vreemde soorten fruit geproefd. Alles kwam van een teler in de buurt en het was zo vers! Sommige fruitsoorten waren erg vreemd of hadden een vreemde textuur, maar andere waren zo heerlijk! Ooit gehoord van de chocolate pudding fruit? ;)

Maar goed, Mission Beach was voor mij wel erg speciaal. Allemaal erg interessant maar zoals jullie waarschijnlijk al wel hebben gezien op Facebook, hier heb ik mijn skydive gedaan!!! Het beste wat ik ooit in mijn leven heb gedaan, het was zo bizar!
Vroeg in de morgen werden Outi en ik opgehaald bij ons hostel. In het gebouw van de skydive organisatiate moesten we eerst veel papieren ondertekenen en kregen we instructies over de skydive. Helaas was het erg bewolkt waardoor het niet mogelijk was om te skydiven. We moesten wachten tot het opklaarde. Uiteindelijk hebben we 4 uur gewacht, maar het was het zo waard! Eerst 30 minuten in een busje en toen 20 minuten in het vliegtuig. De spanning was bij iedereen te voelen, voornamelijk toen uiteindelijk de deur van het vliegtuig open ging. Maar gek genoeg was niemand bang, iedereen had er zoveel zin in!
Eerst de benen uit het vliegtuig en onder het vliegtuig klemmen, hoofd omhoog, borst vooruit en jezelf laten vallen AAAHHHH! Ik heb vanaf 14.000 feet gesprongen wat betekent dat je een freefall hebt van 60 seconden. Dit lijkt misschien erg lang, maar het is voorbij voordat je er erg in hebt. Het is zo gaaf! Je wordt gevangen door de wind en stort keihard naar benenen. Na 60 seconden gaat de parachute open, vlieg je opeens weer een stuk omhoog en is het plotseling stil. Op dat moment kun je heerlijk genieten van het prachtige uitzicht en zweef je rustig naar beneden. Er gaat zoveel adrenaline door je heen en het is zo gaaf om te doen. Eenmaal geland op het strand wilde iedereen nog een keer! De gehele dag waren Outi en ik in een soort van roes en konden we niet geloven dat we daadwerkelijk uit een vliegtuig zijn gesprongen! Maar gelukkig hadden we de foto's nog die ons toch wel duidelijk maakten dat we echt zijn gesprongen en bij het zien van deze fotos kregen we hetzelfde gevoel weer helemaal terug. Alsof je de hele sprong weer opnieuw beleefd! Daarnaast doet bijna iedereen zijn skydive in Mission Beach. De rest van de dagen hadden Outi en ik dus genoeg momenten waarop we onze ervaring met andere konden delen.

Na drie nachten in Mission Beach zijn Outi en ik naar Cairns gegaan. Daar ben ik nu op dit moment en het is geweldig! Eigenlijk een soort vakantie, al klinkt dat misschien erg vreemd ;). Ik denk echter dat het tijd wordt dat ik er een einde aan brei, dus volgende keer meer over miijn tijd hier in Cairns! Ik hoop dat alles in Nederland goed gaat en dat jullie kunnen genieten van heerlijk weer en misschien wel een vakantie! Houd me vooral op de hoogte, ik wil alles weten!

Tot snel weer!
Veel Liefs,
Milou

• 08 Augustus 2012 - 16:11

Merel:

Ohhhh Milou zooo gaaf dat je durfde te skydiven.... dat zou ik echt niet durven! Maar de foto op je facebook ziet er zo vet uit, moet echt mooi zijn!
    En ik al trots dat ik op een kameel heb gereden in de woestijn in Egypte!:) (net terug v vakantie)
    Jou omschrijving van snorkelen is zoooooo waar ... terwijl je het zegt ben ik weer aan t snorkelen bij Ras Mohammed in Egypte, zo rustig en mooi, onbeschrijfelijk! Je zei wel dat daar haaien waren 's avonds, was je daar overdag dan niet ook bang voor?
    Geniet geniet geniet Milou! Maar volgens mij doe je dat met volle teugen :)!

Liefs,
    Merel

• 13 Augustus 2012 - 22:16

Ton De Haan:

Wauw Milou, wat een geweldige ervaringen!
    En wat een goede keuze van je om deze reis te gaan doen.
    Geniet er nog lekker van!!!

Groetjes,
    Ton

• 29 Augustus 2012 - 17:41

Eva:

Geweldig (lang) verhaal weer! :D
    Lijkt me heerlijk... die mieren ;)
    Lassowerpen in je comboykleding: zie het al helemaal voor me!
    Wat super stoer dat je in het The Great Barrier Reef hebt gesnorkeld: moet zó mooi zijn
    En helemaal stoer dat je een skydive hebt gedaan! :o

Ik ga snel je andere verhaal lezen: loop een btje achter....

Xx