Aan al het moois komt een einde.. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Milou Deken - WaarBenJij.nu Aan al het moois komt een einde.. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Milou Deken - WaarBenJij.nu

Aan al het moois komt een einde..

Blijf op de hoogte en volg Milou

17 December 2012 | Thailand, Bangkok

Aan alles komt een einde, en zo ook aan mijn reis door Australië, Thailand en Laos! Ik ben op dit moment alweer anderhalve week thuis! Hoogste tijd dus om nog even een update te geven over mijn geweldige tijd in Azië samen met Satish! (met dank aan Satish die al wat typwerk voor mij heeft gedaan van te voren haha)

Thailand - Bangkok
Een maand geleden zagen Satish en ik elkaar eindelijk weer na 5 maanden! En wel in Bangkok! Satish was ‘s middags al aangekomen en had in Nederland al een mooi hotel geboekt zodat we de eerste drie dagen rustig in luxe konden bijkomen. Het was heel spannend om elkaar na zo een lange tijd weer te zien. Na een helse taxirit dwars door Bangkok vond mijn chauffeur, na tig keer omrijden, dan eindelijk het hotel. In de lobby zag ik Satish eindelijk en zelfs al het personeel van het hotel begon spontaan te klappen toen ze ons samen zagen!
De eerste dagen zijn we in Bangkok gebleven en hebben we lekker de tijd genomen om uit rusten en al onze verhalen aan elkaar te vertellen. We hebben heerlijk geshopt, gegeten en onze route wat verder uitgestippeld. Ook hebben we Chinatown bezocht en zijn we uitgegaan op de Khao San Road; een levendige backpackers straat in het oude gedeelte van Bangkok. Satish maakte na lange tijd weer kennis met Chang, hét bier van Thailand, en ik zat weer ouderwets aan de cocktails. Eindelijk kon ik dat weer betalen! Op zaterdag hebben wij onze spullen gepakt en is onze reis samen dan echt begonnen. Next destination: Vientiane, Laos.

Laos - Vientiane
Op het centraal station van Bangkok hebben we door tijdsgebrek romantisch moeten dineren bij de KFC. Op het menu stond 9 liter water met wat spicy chicken wings. Zelfs Satish - geen onbekende in de wereld van sambal en pepers - kon het nog maar nauwelijks door zijn keel krijgen. Welkom in Azië! Onze treinreis van 13 uur kon dus niet beter van start gaan.. Om in Vientiane te komen hebben we de nachttrein genomen naar Nong Kai (Thailand). Alles was in de trein aanwezig (eten, drinken, douche en wc – lees; gat in de grond) en ‘s avonds werden alle stoelen vakkundig omgetoverd tot bedden. Helaas voor Satish waren deze bedjes naar Aziatische afmetingen. Slapen kon alleen in intervallen en daar hielp de lieve Thaise baby aan de overkant ook vrolijk aan mee. S'ochtends vroeg kwamen we aan in Nong Kai. Vanaf daar moesten we een treintje over de Mekong rivier nemen die ons naar Thanaleng zou brengen, de grens van Laos. Na het regelen van de visas vroegen een paar backpackers of wij een taxi wilden delen naar Vientiane. Uiteraard deden wij dit en een kleine 20 minuten later stonden we met onze backpacks op onze ruggen en de lonely planet in de hand in het zonnige centrum van Vientiane. We vonden een geschikt guesthouse voor nog geen 9 euro per nacht! Nadat wij onze spullen hadden gedropt en onszelf miljonairs hadden gepind (1 euro is 10.000 Kip in Laos) zijn we de stad in gegaan.
Vientiane is de hoofdstad van Laos, maar daar merk je totaal niets van. Het is een heel rustig, laid back stadje. We hebben er erg mooie tempels bezocht samen met wat andere bezienswaardigheden. Laos is vroeger bezet geweest door Frankrijk er daar was nog veel van terug te zien. Straatnamen in het frans, Franse architectuur en echte Franse bakery's op iedere hoek van de straat. ‘s avonds bekeken we de zonsondergang aan de Mekong rivier om de volgende dag, met goede moed, aan een fietstocht door Vientiane te beginnen. We gingen op zoek naar de mooiste tempel van Laos, de Pha That Luang. Zonder kaart en zonder woordenboek... Na 2 uur heen en weer fietsen, hints spelen met lokale bevolking, 1000 flessen water en een veel betere conditie vonden wij een tempel die wij maar zelf besloten de mooiste tempel van Laos te noemen. Achteraf was het natuurlijk totaal de verkeerde tempel. Gelukkig hebben we een mooie fietstocht gemaakt en veel mooie plekjes van Vientiane gezien. ‘s avonds hebben we heerlijk rondgestruind op de nachtmarkt en genoten van de relaxte sfeer van de stad. De volgende ochtend moesten we alweer vroeg op om de bus naar onze volgende bestemming te nemen: Vang Vieng.

Laos - Vang Vieng
Na een busreis van 3 uur kwamen we aan in een prachtig dorpje aan een rivier en omringd door bergen. Onwijs mooi! We hebben onder andere getubed, dé activiteit in Vang Vieng! Tenminste.. voorheen. Het idee is om in een band te gaan zitten en zo, al dobberend, van de rivier naar beneden te gaan. Langs de route stonden voorheen veel barretjes met luide muziek waar je onderweg een stop kon maken. Dit bleek echter geen goede combinatie te zijn. De afgelopen jaren zijn er onwijs veel doden gevallen tijdens het tuben waardoor de regering van Laos heeft besloten te barretjes langs de tube route te sluiten. Ondanks dat het niet meer zoals als vroeger was hebben we ontzettend genoten. 2.5 uur hebben we heerlijk gedobberd op de rivier. Voor ons was dit geweldig, de zon scheen en de natuur was ongelooflijk mooi!
De tweede dag hebben we twee fietsen gehuurd en besloten op eigen houtje naar de Blue Lagoon te fietsen, een groot helder blauw meer met een grote grot vlakbij. Dit keer moest het toch beter gaan, we hadden een kaart en de lagoon was maar op 7 km afstand. Maar zelfs met kaart reden we nog helemaal verkeerd. Ergens zijn we een verkeerde weg ingeslagen waardoor we uiteindelijk op een weg met alleen maar grote stenen moesten fietsen! Twee jongetjes vertelde dat er een grot in de buurt was dus wij dachten dat we wel op de goede weg zouden zitten. Niet dus.. Er was een wel grot, maar daar is ook alles mee gezet. Twee uur later kwamen we uiteindelijk aan bij de Blue Lagoon. Totaal gesloopt en druipend van het zweet door het fietsen en de brandende zon. Gelukkig konden we heerlijk afkoelen in de lagoon, die overigens prachtig was, en ook de grote grot met een liggende Buddha in het midden bood heerlijke verkoeling. We ontmoetten daar twee Nederlanders waarmee wij diezelfde avond uiteten zijn gegaan. We hadden bij een dubieuze guesthouse eigenaar, die ons ook allerlei verboden middelen aanbood, een bus ticket geboekt naar Luang Prabang. De bus zou om 10 uur, vanaf het restaurant, vetrekken. Om half 9, Satish had zijn eten niet eens gekregen, moesten we opeens snel onze spullen pakken en mee met de taxi. We werden ergens op een verlaten landweggetje gedropt waar er aan een oude bus gesleuteld werd met allemaal enge ventjes ernaast starend naar ons. De bus zat vol locals en zag er smerig uit. Daarnaast voelde het ook totaal niet veilig. Satish en ik vonden het helemaal niets en we besloten direct de buschauffeur te vragen onze tassen terug te geven en terug te keren naar Vang Vieng. Dan maar morgenochtend naar Luang Prabang. Evelien en Nick, de twee Nederlanders, zagen ons lachend weer aankomen en met z’n vieren hebben we nog een super leuke avond gehad. We hebben gezellig drankjes gedaan in het restaurant en de Irish Pub. Vang Vieng kent een avondklok en om half 12 is alles gesloten. Iedereen gaat dan echter naar ‘de brug’ waar nog tot in de vroege uurtjes gezellig wordt gekletst en gedronken. De volgende dag hebben we een nieuw busticket geboekt bij een andere travel agency. Eentje die er betrouwbaarder uitzag. We werden op de afgesproken tijd opgehaald en naar een normaal bus station gebracht. De bus zat vol met andere backpackers en zag er stukken beter uit. Eind goed al goed dus! Op naar Luang Prabang.

Laos – Luang Prabang
Voor ons in de bus zaten ook weer Nederlanders (ze zitten ook overal he) waar we aan de praat mee zijn geraakt tijdens de 9 uur durende rollercoaster ride door de prachtige bergen van Laos. Onderweg zagen we mooie dalen, berghutjes en velden. Luang prabang is een hele mooie stad bij de kruising van de Mekong rivier en de Nam Khan rivier. Bij aankomst hebben we hetzelfde hotel als Remco, Nina en Vivian geboekt, de Nederlanders die we in de bus hadden ontmoet. De rest van de dagen hebben we leuke dingen met z’n allen gedaan. Zo zijn we onder andere naar een prachtige waterval gegaan waar je ook kon zwemmen in het lichtblauwe water, zijn we gezellig een aantal keren uit eten gegaan en hebben we veel rondgestruind over de markt die iedere avond opgezet wordt in het midden van de stad en waar de wegen voor afgezet worden.
In Luang Prabang hebben Satish en ik ook nog een dag met olifanten doorgebracht op een olifantenkamp. Dit was zo geweldig! We hebben olifant gereden, ze gevoerd en zelfs met ze gezwommen! Ook kregen we uitleg van de Mahouts (olifantenverzorgers) over hoe je een olifant moet besturen. Natuurlijk wilden de olifant bij mij totaal niet luisteren en bleef hij vrolijk stil staan. De olifanten werden goed behandeld, niet geslagen, ze mochten vrij lopen en alles werd met woorden gedaan. Dit was totaal anders als wat Satish in Thailand wel eens had meegemaakt met olifanten en hun verzorgers. Veel beter in Laos dus.
Naast deze geweldige ervaring hebben we heerlijk genoten van de mooiste stad van Laos en al zijn bezienswaardigheden. Zoals onder andere het Nationaal Museum wat vroeger het paleis van de koning was. Na vijf dagen was het weer tijd om weer verder te gaan. Terug naar Thailand!

Thailand – Chiang Mai
Onze route na Laos was nog vrij onduidelijk. We wilden heel erg graag naar Cambodja trekken om daar Siem Riep en Phnom Penh te bezoeken. Helaas hebben we door tijdsgebrek en een onhandige routekeuze deze optie moeten laten gaan. We besloten om via Chiang Mai, in het noorden van Thailand richting de eilanden van Thailand te trekken. Om in Chiang Mai te komen hebben we een 12 uur durende slaapbus moeten nemen van Luang Prabang naar de grens van Laos. Een bus met allemaal bedden, uiteraard weer in de voor ons zo handige Aziatische afmetingen. Na deze bus moesten we met een bootje de rivier tussen Laos en Thailand oversteken om bij de grens van Thailand te komen. Vanaf daar werden we met een tuktuk naar een wachtpunt gebracht waar we na een uur werden opgehaald door een minivan die ons naar Chiang Mai zou brengen, ook weer 6 uur. Je kunt je voorstellen dat we aardig uitgeput waren na deze lange reis. We besloten een luxe hotel te nemen midden in het centrum van Chiang Mai om 2 dagen in alle luxe te kunnen bijkomen. Een goede warme douche en een goed bed is precies wat we nodig hadden.
Naast het chillen zijn we in Chiang Mai ook naar Thai bokswedstrijden gegaan in een echte Muay Thai Arena. Satish zei dat het er vrij rustig aan toen ging de vorige keer dat hij dit had gezien, maar we keken met verbazing toe hoe er een 13 jarig jongetje luttele seconden later knock out werd geslagen! Maar goed, het hoort er blijkbaar allemaal. Er was een leuke sfeer in de arena, er werd muziek gespeeld en het was leuk om eens gezien te hebben, totally thai!

Thailand – Koh Samui
Om bij de eilanden te komen hedden we vanaf Chiang Mai vliegtickets geboekt naar Bangkok en vanaf daar naar Surathani. Vanaf Surathani hebben we de boot genomen en zijn we als eerste naar Koh Samui gegaan. Het eerste eiland in het zuiden van Thailand.
Op Koh Samui zijn we de eerste dag naar het strand geweest tot het helaas begon te regenen. Toen zijn we ‘maar’ gaan shoppen en een echte Thaise massagesalon ingedoken. Geen straf!
We hadden in de boot al een Iers koppel ontmoet, Fergus and Kelsey, die we een dag later ook weer tijdens het avond eten tegen kwamen. Ze nodigde ons uit voor een drankje in hun appartement en later zijn we geeindigd in de barstreet van Koh Samui waar we ons tot diep in de nacht vermaakt hebben. Ja die Ieren die weten wel wat drinken is.. .
Helaas was het de andere dagen af en toe ook bewolkt. Toch hebben we ons prima kunnen vermaken met strandwandelingen, shoppen en diners in de drukke straten van Koh Samui.

Thailand – Koh Phanang
Na Koh Samui zijn we verder gegaan naar Koh Phanang, ook weer met de boot. Echter, dit keer was de boottrip een ware nachtmerrie. Met tientallen andere backpackers werden we gedropt op een klein vissersbootje. Het was onwijs benauwd, er was storm op zee en het kleine bootje kon maar nauwelijks recht blijven varen. Je zag het water van beide kanten omhoog komen. Het had bijna iets weg van de film The perfect storm.. Geen pretje dus en Satish en ik kwamen dan ook lijk bleek aan op onze volgende bestemming..
Koh Phanang stond geheel in het teken van het grootste strandfeest aller tijden, de Full Moon Party. Het was een waar spektakel. Iedereen liep in knal felle roze, oranje en gele singlets vol met glow in the dark bodypaint en met buckets in de handen. Het hele strand was vol met feestende mensen en natuurlijk locals die van alles probeerde te verkopen. Ondanks al deze mensen kwamen wij toevallig Meike tegen, een meisje van de middelbare school. Hoe klein is de wereld dan! We hebben een onwijs leuke avond gehad en weer veel mensen ontmoet.
De rest van de dagen hebben we weer heerlijk gerelaxt op het eiland. Door het slechte weer op Koh Phanang hebben we helaas wel veel binnen moeten zitten, maar gelukkig vonden we altijd wel wat om te doen!

Thailand – Koh Tao
Vanaf Koh Phanang zijn we met de boot (dit keer een goede boot) naar het derde en laatste eiland vertrokken, Koh Tao. Dit keer verliep het gelukkig een stuk soepeler. Bij aankomst keken we onze ogen uit, wat een prachtig tropisch eiland!! Het weer was stukken beter en we konden dan ook weer heerlijk op het strand liggen, relaxen, zwemmen en zelfs kajakken! Koh Tao is een rustig en klein eilandje, maar wel de mooiste van alle andere eilanden! Mensen komen hier voornamelijk om te duiken en ‘s avonds verzamelt iedereen zich in de barretjes aan het strand om daar heerlijk te relaxen en te genieten van de vuurshows die daar door locals worden gegeven. We hebben hier echt genoten en hadden er het liefste nog langer willen blijven.

Thailand – Bangkok
Na Koh Tao zijn we al weer naar onze laatste plek afgereisd, Bangkok. Ook dit keer weer een lange boot- en busreis. In Bangkok hebben we al onze souveniers ingeslagen, heerlijk gerelaxt bij het zwembad op het dak van ons hotel, zijn we een drankje gaan doen in de Skybar van Bangkok met een prachtig uitzicht over het gehele centrum en hebben we voor de laatste keer genoten van de drukke en chaotische Khao San Road. De perfecte afsluiting van een geweldige reis al zeg ik het zelf.

Maar helaas komt aan alles een einde en ben ik nu alweer anderhalve weer terug in Nederland! Het is heel gek en ik moet ook nog wel een beetje wennen. Maar het is onwijs fijn om al mijn vrienden en vrienden en familie weer te zien en te spreken na een half jaar tijd!

Ik heb zo ontzettend genoten en zou het zo overdoen. Ik heb de mooiste plekken van de wereld gezien, vriendschappen voor het leven gesloten en vooral heerlijk onbezorgd genoten. Ik wil graag iedereen bedanken voor alle lieve berichtjes en woorden voor, tijdens en na mijn reis. Ik vond het erg fijn om af en toe de lieve woorden van thuis te lezen. Dankjewel allemaal! Bedankt voor het lezen van mijn blogs en hopelijk tot snel!

Voor nu weer back to reality en opzoek naar dé baan voor mij!!

Veel liefs,
Milou

• 17 December 2012 - 21:55

Ton De Haan:

Jeetje Milou, wat een mooie afsluiting!
    Corine en ik zijn in maart op vakantie geweest naar Bangkok, Vientiane, Luang Prabang, Chiang Mai en Koh Samui. Ik gedachten zag ik jullie daar in dezelfde straten lopen als wij gedaan hadden. Een heel mooi stukje Azië. Voor ons een hele vakantie, voor jou een mooie afsluiting.
    Ik hoop dat je hier in Nederland weer kunt aarden. Succes daarmee.