Thailand and working life in Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Milou Deken - WaarBenJij.nu Thailand and working life in Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Milou Deken - WaarBenJij.nu

Thailand and working life in Sydney!

Blijf op de hoogte en volg Milou

01 November 2012 | Australië, Sydney

Hi allemaal!

Ja ik ben er nog hoor! Het is alweer TE lang geleden dat ik een blog heb gepost, SCHANDE! Dat bloggen schrijven is misschien toch niet echt voor mij weggelegd.. Hier dus weer een update vanuit Sydney, Australie!

Sinds alweer 6 weken verblijf ik hier in Sydney. Wat gaat de tijd snel! Op 18 september ben ik hier vanuit Thailand aangekomen en weer naar het zelfde hostel gegaan als waar ik de eerste keer in Syndey verbleef (ja inderdaad dat erg vreselijke creepy hostel!). Al bij aankomst bleek dat nog velen bekende van drie maanden terug ook hier nog steeds verbleven dus het was leuk om iedereen weer te zien! Ook bleek dat vele backpackers, die ik onderweg heb ontmoet, in Sydney verbleven. Op dat moment lijkt Australie toch wel erg klein haha!

Thailand/Bangkok
Maar voordat ik in Sydney aankwam heb ik twee geweldige weken in Thailand doorgebracht, samen met Vivi! Op maandagavond 2 september kwam ik aan in Bangkok. Vivi zou op dinsdagavond aankomen. Van te voren hadden we nog geen hostel of verblijf geregeld, dus aangekomen in Bangkok vond ik het toch wel even spannend in deze grote chaotische stad. Maar hoe kan het ook anders, op het vliegveld ontmoette ik een meisje die ook net aangekomen was in Bangkok en zij had een adres van een erg leuk hostel voor me! Zij was er al eerder geweest dus probleem opgelost! Het hostel bleek erg leuk te zijn, goedkoop en in het centrum! Heel erg bizar, waar je rond de 30 dollar voor een nacht in Australie betaald betaal je hier nooit meer dan 10 dollar! Ook al was ik al meer dan 36 uur wakker, gek genoeg was ik totaal niet moe. Totaal onder indruk van de chaos, de energie en de cultuur van Bangkok wilde ik alles gelijk bekijken. Met twee meiden ben ik naar de night markets gegaan en hebben we heerlijk gegeten bij de typische eettentjes aan de kant van de straat. Dit kan gemakkelijk en het is erg lekker!
Op de markt keek ik mijn ogen uit. Bangkok is groot, bizar en geweldig en op de marktjes maakten ik dit al direct mee. Het was er een grukte van jewelste en ik vond het geweldig om weer op een totaal andere plek te zijn. Ook maakte ik direct kennis met de thaise gewoontes en lekkernijen en de mensen die je van alles proberen aan te smeren. Werkelijkwaar alles. Geen interesse in een t-shirt misschien dan een ritje in een tuktuk? Het kan allemaal. Na het eten zijn we terug gegaan naar het hostel en kon ik eindelijk heerlijk slapen. De volgende dag zou Vivi eindelijk aankomen en kon het avontuur echt beginnen!

In Bangkok zijn Vivi en ik onder andere naar de MBK gegaan, het grootste warenhuis van Bangkok waar ze werkelijkwaar alles verkopen. We hebben er onze ogen uitgekeken en onszelf verwend met een heerlijk uitgebreid en luxe diner in het eetgedeelte van het warenhuis. De tweede dag zijn met met de boot de Chao Phraya River opgegaan opweg naar The Grand Palace. Direct al maakten we kennis met helaas ook de mindere kant van Thailand. Je wordt overal belazert waar je bij staat en iedereen probeert je wel wat aan te smeren. Zo was er een man die ons vertelde dat The Grand Palace op dat moment tijdelijk gesloten was, maar dat hij ons wel wat mooie plekken kon laten zien voordat The Palace weer zou openen. Ondanks dat we hem niet helemaal geloofden zijn we wel in de tuktuk gestapt, dit hadden we immers nog niet eerder gedaan en wilden we wel meemaken! We hebben een aantal mooie plekken gezien, zoals Mount Gold (een tempel) en de Big Buddha. Al snel werd echter duidelijk dat onze tuktukbestuurder ons graag naar een travelshop wilde brengen zodat hij een stempel voor benzine zou ontvangen voor het brengen van touristen naar het kantoor. Omdat we deze 'arme man' maar 40 baht (1 euro) voor de gehele rit zouden betalen vonden we het wel zo eerlijk om voor hem 1 minuut deze winkel binnen te gaan. Je raad het al, eenmaal buiten was onze goede man met de noorderzon vertrokken, inclusief zijn bezinegeld. Sta je dan in de middle of nowhere in het chaotische Bangkok en geen flauw idee waar je bent. Gelukkig hadden we de man niet betaald en hebben we de The Grand Palace na veel gebarentaal en gebrekkig Thais gevonden (alleen de mensen die je wat aan willen smeren spreken goed engels, en die vetrouwden we natuurlijk niet meer). Daar aangekomen bleek natuurlijk dat The Grand Palace nooit gesloten is gedurende lunch tijd.. Dat konden we natuurlijk al raden. Maar goed, weer wat geleerd en we hebben wat mooie plekken gezien! Gedurende de eerste paar dagen hebben we wel meer van dit soort dingen meegemaakt, waar we vaak achteraf wel om konden lachen. Domme touristen die we zijn! Na een tijdje wisten we precies wat we moesten doen en hoe we met de verkooppraatjes moesten omgaan.

1. Geloof nooit wat iemand zegt die op jou afkomt. 2. Ga nooit mee met een taxi of tuktuk die naar jou toekomt. Altijd eentje waar je zelf naar toe gaat. 3. Vraag altijd om de meter wanneer je met een taxi meegaat. 4. Onderhandel ALTIJD. en 5. De mensen die goed Engels spreken zijn vaak de gene die je niet moet vertrouwen. 6. Geef in een tuktuk of taxi altijd aan dat je geen ' extra stops' wilt. Gelukkig hebben we er nog iets nuttigs aan overgehouden!

De volgende dag zijn we terug gegaan naar The Grand Palace en hebben we alle verkopers straal genegeerd. Dit zou ons geen tweede keer overkomen. The Grand Palace was geweldig. Het is bijna een stad in de stad Bangkok zelf met allerlei mooie gebouwen en tempels. Het is de plek waar vroeger de koning en de overheid verbleven. Het was zo mooi, het ene gebouw nog groter, kleurrijker en glimmender dan de ander. In alle tempels is het van belang dat je goede bedekende kleding draagt. Overal waar we naar binnen wilden kregen we dan ook een rok en een shirt of sjaal voor de armen aangerijkt. Met onze westerse zomer kleding kom je een tempel niet in. Geeft niets, het geeft een extra tintje aan een bezoek aan een tempel!
Naast The Grand Palace hebben we ook de Wat Arun bezocht (ook een mooie tempel), heerlijk gegeten en zijn we naar de Lebua Sky bar gegaan. Dit is een prachtig luxe hotel met op de top van het dak een restaurant en bar in de openlucht. Het is de plek waar de Film 'The Hangover 2' gedeeltelijk is opgenomen en je hebt er werkelijkwaar een prachtig uitzicht over geheel Bangkok! Een drankje is wel ongelofelijk duur (zelfs voor onze begrippen), maar het was het helemaal waard. Zelfs de lift is al prachtig opzich en je wordt er op je wenken bediend door de restaurant medewerkers. We hebben er een prachtige avond gehad.

Chiang Mai
Na drie dagen Bangkok was het tijd voor Chiang Mai. Vanaf Bangkok hebben we de trein naar deze stad in het noorden van Thailand genomen. Ook dit is weer een belevenis opzich. Allerlei vrouwen die onderweg aan boord stappen en allerlei soorten eten en drinken verkopen, ritjes door de wildernis en prachtige natuur om ons heen. De treinreis zou 12 uur duren dus Vivi en ik hadden ons al voorbereid op het ergste. Hoe kon het ook anders, na 10 uur kwam er een bewaker van de trein ons mededelen dat de trein vertraging had en dat ze geen flauw idee hadden wanneer we aan zouden komen. Dat is Thailand! Uiteindelijk bleek het 5 uur later te zijn, maar Vivi en ik hebben deze tijd nuttig kunnen besteden. De bewaker nam zijn werk erg serieus en wilde graag meer Engels leren. Vivi en ik hebben hem dus wat lesjes Engels gegeven in ruil voor wat Thaise zinnen! Na een rit van ongeveer 17 uur kwamen we eindelijk aan in Chiang Mai en kon de bewaker in het Engels aan iederen goed duidelijk maken dat het tijd was om de trein te verlaten en goed op je spullen te letten!

In Chiang Mai zijn Vivi en ik naar een guest house gegaan die ons was aangeraden door een andere backpacker die we hadden ontmoet in Bangkok. We betaalden er drie dollar voor een eigen kamer met airco, tv, douche en wc!
Chiang Mai is weer heel anders dan Bangkok. Rustiger, niet zo westers en erg relaxt. We zijn er onder andere naar de Tiger Kingdom gegaan. Dit is de plek waar je met grote en kleine tijgers in een kooi kan om ze te aaien. We vonden het toch wel doodeng eenmaal in die kooi, en kregen ook behoorlijk wat instructies over hoe we ons moesten gedragen, maar het was super gaaf! Ik heb zo mn twijfels of dit wel goed is als touristische attractie, maar het was voor ons een mooie ervaring. Naast de tijgers hebben we heerlijk gestruind over de night markets die er op zaterdag en zondag gehouden worden en hebben we er allerlei lokale lekkernijen geproefd. Heerlijk! Naast eten verkopen ze veel kleding, souvenirs en sieraden. Ook hebben we natuurlijk veel tempels bezocht en savonds de heerlijke cocktails van verschillende bars geproefd. Wat een straf.

Patong
Na ook weer een paar dagen werd het tijd om weer verder te trekken. Zoveel tijd had ik natuurlijk niet en ik wilde graag alle plekken bezoeken die Satish al had bezocht! Na Chiang Mai zijn we naar Patong gegaan. Dit is in het zuiden van Thailand en aangezien we in het noorden zaten zou dit ook weer een lange tocht worden. Eenmaal aangekomen op het treinstation wilde we graag een ticket boeken voor onze reis naar Patong. Maar goed, hoe kon het ook anders, vanwege de regen was de treinrails overstroomd en niemand had enig idee wanneer de treinen weer zouden gaan rijden. In ieder geval niet de volgende dag. Gelukig konden we wel de bus nemen, al zou dit wel betekenen dat we een stop in Bangkok moesten maken voor een halve dag. Maar goed, een andere optie hadden we niet en er waren nog zat dingen in Bangkok te doen! Met scheuren in de ruiten en krakkemikkige stoelen waren we ready to go! Onderweg waren Vivi en ik al allerlei grappen aan het maken over de bus en wat er wel niet kon gebeuren. Plotseling, midden in de nacht, hoorden we de bus een aantal keren toeteren en vaart minderen. De deuren gingen langzaam open en er sprongen een aantal mensen in die naar de achterkant van de bus verdwenen. Deze mensen hadden duidelijk geen buskaartje gekocht maar waren hoogstwaarschijnlijk wel bevriend met de buschauffeur! Vivi en ik maakten nog meer grappen over hoe onze bus zou worden overvallen door politieagenten. En ja hoor, na een aantal uren stopten de bus en kwamen er allerlei politieagenten met zaklampen binnen. Na een half uur zagen we dezelfde personen de bus weer verlaten en afgevoerd worden in een politieauto. Alsof we het wisten! Gelukkig mocht onze bus gewoon doorrijden en vielen Vivi en ik eindelijk in slaap! We keken vanaf dat moment van niets meer op!

Na 12 uur kwamen we in Bangkok aan en hebben we onze dag gespendeerd op de beroemde Khao San Road gegaan, een van de drukste en populairste straten van Bangkok met allerlei hotels, bars, hostels en winkels. Na daar een halve dag gewacht te hebben konden we weer verder opweg, op naar Patong! Gelukkig dit keer geen vreemde types in de bus, werd er zelfs een film gedraaid en kregen we een deken! Vivi en ik waren als een kind zo blij.

Patong is een mooi plaatsje met verschillende stranden en veel uitgaansgelegenheden. We hadden een leuk hostel in het midden van het centrum en hebben leuke uitstapjes gedaan naast het heerlijk relaxen op het strand. Zo zijn we onder andere naar een tempel met een Bid Buddha gegaan bovenop de top van een berg. Hier hebben we van een buddhist een zegening en armbandje gekregen voor geluk en gezondheid. Ook hebben we een tocht gedaan langs alle verschillende stranden, tropisch en zo mooi! Heerlijk rustig zodat je er echt kon genieten. Helaas ook af en toe weer wat regen net zoals in de andere plaatsen (wie gaat er dan ook in september naar Thailand?!), maar vaak was het ook heerlijk verkoelend in het warme weer!

Koh Phi Phi
Na Patong zijn we met de boot naar het eiland Koh Phi Phi gegaan. Hier keken wij beide echt naar uit omdat we er goede verhalen over hadden gehoord. Het is een prachtig tropisch eiland waar je overal te voet naar toe kan. Er zijn geen auto's, geen motoren, geen scooters, alles gebeurt te voet of de fiets! We hadden er een prachtig tropisch hutje aan het strand (!) met uitkijk over de oceaan. Hoe mooier kan het?! In Koh Phi Phi hebben we heerlijk gerelaxt aan het strand, genoten van heerlijke diners, en rond gelopen over het eiland. S' avonds werden er op het strand allerlei tafeltjes en zitzakken klaargezet, werden er allerlei fakkels en kaarsen aangestoken en werd de volumeknop hoger gezet. Aan het strand kon je genieten van heerlijke cocktails (of wel buckets..) en vuur shows waar je zelfs zelf aan kon deelnemen! Zo hebben vivi en ik touwtje gesprongen over een brandend springtouw, hebben we de limbo gedaan onder een brandende stok door en zijn we door een brandende ring gesprongen! De mensen van de vuur show deden de meest bizarre dingen met vuur en zorgden vaak voor een goed feestje na afloop. Vivi en ik hebben op Koh Phi Phi werkelijkwaar heerlijk genoten. Helaas komt aan alles een einde en was het na een paar dagen ook weer tijd om te vertrekken en te denken aan de terugreis!

Krabi
Vanaf Koh Phi Phi hebben we weer de boot genomen, dit keer naar Krabi. Hier zijn we een nachtje gebleven en heb ik de tijd genomen om alles gereed te maken voor mijn reis terug naar Sydney! Voor de laatste keer hebben Vivi en ik hier ons tegoed gedaan aan de heerlijke Thaise lekkenijen en zijn we optijd naar bed gegaan.

Back in Sydney!
Na twee geweldige weken was het tijd om afscheid te nemen van Thailand en Vivi. Zij zou hier nog twee extra weken verblijven. Na een vliegreis van Krabi-Bangkok-Singapore kwam ik eindelijk op 18 september weer aan in Sydney. Zoals gezegd verbleven hier nog erg veel bekende dus dat was erg leuk. Ik ben meteen op zoek gegaan naar een baan en al de tweede dag had ik er eentje gevonden. Ik werk nu in een modern Italiaans restaurant, Macchiato, met leuke collega's (onder andere mijn vriendin Jenny die ik al in Sydney had ontmoet de eerste keer dat ik hier was) en goede koffies. Het is op vijf minuten afstand van mijn hostel en midden in het centrum van Sydney. Ideaal dus! Eindelijk komt er weer geld binnen inplaats van dat het er alleen maar uitgaat, dat is ook wel weer eens fijn moet ik zeggen!
Ik werk erg veel, ongeveer 6 dagen per week met af en toe een dubbele dienst, maar goed des te meer geld heb ik te besteden in Azie!
Naast werken geniet ik hier van de zon, drankjes met vrienden en af en toe touristische uitstapjes naar bijvoorbeeld de Opera House of Hyde Park. In Sydney is er altijd wel wat te doen! Vorige week was ook mijn verjaardag. Voor het eerst niet in Nederland, maar wel met zon! Het was wel erg vreemd om mijn verjaardag voor het eerst niet met vrienden en familie te vieren, maar het was erg gaaf. Al om twaalf uur snachts werd ik verrast door mijn kamergenoten die allemaal speciaal naar het hostel terug waren gekomen en een taart met kaarsjes en cadeautjes voor mij hadden! Zo ontzettend lief, ik voelde me gelijk al jarig! We hebben de hele nacht heerlijk taart gegeten met natuurlijk een wijntje! De volgende dag heb ik ontbeten met wat vrienden van het hostel, natuurlijk weer met taart, en ben ik smiddag met Jenny naar Darling Harbour gegaan. Dit is een soort haven met veel restaurants, winkels en parkjes. Het was 32 graden (!!) dus dat betekent natuurlijk IJS. We hebben onszelf verwend met heerlijk ijs en genoten van de zon. S' avonds ben ik uiteten gegaan met mijn kamergenoten bij een heerlijk Thais restaurant om al even in de stemming voor Azie te komen. Gek genoeg gaan al mijn drie kamergenoten ook naar Thailand dus dat kwam mooi uit! Daarna zijn we naar verschillende barretjes gegaan en hebben we de avond natuurlijk dansend afgesloten!

Maar goed, aan alles komt een eind. Zo ook aan mijn Australie reis! Volgende week al dinsdag vlieg ik naar Bangkok en kom ik er op woensdagavond aan. Satish komt die dag ook aan dus zullen we elkaar die dag weer zien! Vanaf daar gaan we een maand reizen door Thailand en de plekken bezoeken die we beide nog niet gezien hebben (waarschijnlijk de eilanden). Misschien dat we Laos en Cambodja er ook nog aan vast plakken, maar dat zien we allemaal daar wel!
Onze terugvlucht staat gepland op 5 december. Op 5 december in de middag zal ik aankomen op Schiphol en Satish op 6 december vroeg in de morgen.

Na 6 maanden zit mijn avontuur er dan echt op! Pfft wat een gek idee, dus ik denk er nog maar even niet aan haha! Eerst nog een weekje genieten van Sydney en dan Azie!

Ik hou jullie natuuuuurlijk op de hoogte, hopelijk wat sneller de volgende keer ;)

Veel Liefs,
Milou

  • 01 November 2012 - 10:38

    Natasja Dijkgraaf:

    Wat een mooie verhalen allemaal weer lieve Milou!!
    Geniet nog even lekker daar en alvast heel veel plezier met Satish :-D

    Liefs, Natas X

  • 04 November 2012 - 14:55

    Merel:

    mm misschien gaan david en ik Tailand ook maar aandoen.. als ik je verhalen zo hoor en foto's google..wow wat een paradijselijke kust! Heb iig alvast tips van jou hoe om te gaan met bedriegers ;)
    Wel gek dat Satisch er zo ineens is, je hebt hem echt al 5 maanden ofzo niet gezien toch?!

    xxx
    Merel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Milou

Actief sinds 01 Juni 2012
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 14879

Voorgaande reizen:

06 Juni 2012 - 05 December 2012

Australië en Azie!

Landen bezocht: