Lang verwachte update vanuit Airlie Beach! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Milou Deken - WaarBenJij.nu Lang verwachte update vanuit Airlie Beach! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Milou Deken - WaarBenJij.nu

Lang verwachte update vanuit Airlie Beach!

Door: miloudeken

Blijf op de hoogte en volg Milou

12 Juli 2012 | Australië, Airlie Beach

Hi allemaal,

Ik ben weer terug in de bewoonde wereld! Met een chronisch slaap tekort, een verbrande neus en zoveel ervaringen rijker ben ik op dit moment alweer in Airlie Beach. Het is hier de gehele dag al heerlijk aan het regenen, dus ik heb eindelijk de tijd gevonden om weer eens eenn blog te schrijven. Dat is alweer even geleden! Zoals ik in mijn voorgaande blog al liet weten heb ik de afgelopen tijd ontzettend veel gedaan en gezien. Let start at the beginning!

Surfers Paradise

Na mijn bezoek aan Byron Bay ben ik vertrokken naar Surfers Paradise, ook wel de Costa Brava van Australie genoemd. Met totaal geen idee waar ik zou verblijven en wat ik in deze badplaats zou gaan doen ben ik samen met wat mensen van mijn hostel vroeg vertrokken vanuit Byron Bay. Sinead, Kirsty en Cecilie (een meisje uit Denemarken die ik heb leren kennen via de andere meiden) waren al in Surfers Paradise en raadden mij aan om naar hun hostel te komen. Natuurlijk voor de gezelligheid, maar ook omdat het goedkoper was om daar zomaar binnen te lopen en om een kamer te vragen dan het van te voren online te boeken. Ideaal dus!

Na het inchecken zijn we naar het strand gegaan en hebben we genoten van de prachtige skyline. Wat een verandering in vergelijking met Byron Bay. Waar Byron Bay veel weg heeft van een hippie dorpje heeft Surfers Paradise veel skyscrapers, een prachtige skyline en veel mooie hippe clubs. Na wat rond gelopen te hebben vertelde Cecilie mij over haar reisplannen en hebben we besloten samen een groot gedeelte van de oostkust samen te reizen! Zij had die dag bij een travel agency al het een en ander geboekt en geregeld. Die dag heb ik meteen ook mijn tocht van Surfers Paradise tot Airlie Beach en de bijbehorende tours geboekt! Helaas betekende dit wel dat ik maar 1 nacht in Surfers Paradise zou verblijven. Op zich niet heel erg aangezien het enige wat je hier echt kunt doen uitgaan is en daarnaast leek het mij erg leuk om een stuk met haar mee te reizen. Na een prachtige vuurwerkshow s'avonds op het strand konden we niets anders dan de clubs eens van binnen te bekijken. Wat vervelend! Surfers Paradise heeft ontzettend veel mooie clubs dus we hebben goed genoten. Moeilijk was het helaas wel om de volgende morgen weer die verdomde tas in te pakken en de bus van 09.00 uur te halen. Maar zoals het echte backpackers betaamt waren wij fris en fruitig! Op naar Brisbane!

Brisbane

Na én reis van slechts twee uur kwamen Cecilie en ik aan in Brisbane. Wij zijn hier in totaal drie dagen gebleven en hebben voornamelijk veel van de stad gezien. Zo zijn we onder andere naar de Botanic Gradens gegaan (volgens mij heb je die in iedere stad) en hebben we een tocht gemaakt langs de Brisbane River, Kangaroo Rocks en Southbank Parklands. Southbank is een prachtig gebied langs de Brisbane river en is een mix van regenwoud, water, parkjes en plaza's. Daarnaast heeft het een artificial beach. Een soort lagoon midden in de stad! De tweede dag zijn wij naar Lone Pine Koala Sanctuary geweest. Alle dieren die je kent van Australie zijn hier te vinden. Denk aan kangaroo’s, koala’s, tropische vogels, dingo’s en wombats. Cecilie en ik leken wel twee kleine kinderen in de dierentuin zo leuk vonden we het om deze dieren te zien! We hebben onder andere kangaroo’s gevoerd en koala’s geknuffeld!

S’avonds hebben we voornamelijk lekker gerelaxed in de 'bioscoop kamer' van het hostel. Een kamer met een groot scherm, veel banken, kussens en films! Dit konden wij wel gebruiken na de zware nachten die we er al op hadden zitten. Een goede oplossing om wat energie te sparen voor het vervolg van onze trip!

Noosa

Na de drie dagen in Brisbane zijn we verder getrokken naar Noosa. Kirsty en Sinead waren hier ook dus van af dat moment waren wij weer met zn vieren! Noosa is ongeveer 130 kilometer vanaf Brisbane en was oorsrponkelijk de thuishaven van verschillende groepen Aboriginals. Het hostel was erg relaxed en had zelfs een zwembad. In het hostel hebben wij veel mensen ontmoet waar we veel leuke dingen mee hebben gedaan. We zijn in totaal drie dagen in Noosa gebleven, maar helaas heeft het iedere dag geregend. Erg vervelend want er is niet veel te doen wanneer het regent. Toch was iedereen altijd wel in voor iets, weer of geen weer. Zo hebben we onder andere met een grote groep een lange wandeling door het National Park van Noosa gemaakt. Bewapend met goede schoenen, regenjassen en paraplu’s zijn we op weg gegaan. Op onze weg begon het steeds harder te regenen en uiteindelijk waren wij geheel doorweekt. Toch bleef iedereen doorgaan en hebben we veel mooie plekken van het national park en het strand gezien. Niet zo mooi als wanneer de zon schijnt natuurlijk, maar dit had ook wel wat! Doorweekt maar voldaan aangekomen bij het hostel konden wij wel een goede maaltijd gebruiken. Een italiaanse jongen stelde voor om een echt Italiaanse maaltijd te bereiden naar zijn oma’s recept! Met zn allen hebben we geholpen met de voorbereidingen en af en toe voegde hij een geheim ingredient toe. Wat hebben we genoten van deze maaltijd! Van al die standaard pasta’s, noodles en toast wordt je soms echt gek, dus zo'n heerlijke maaltijd met vlees (!) kon iedereen wel waarderen!

Naast onze eigen uitstapjes organiseerden het hosten ook veel leuke activiteiten zoals een Mexican night met heerlijke taco’s, een poolwedstrijd met gekke opdrachten en live muziek!

Rainbow Beach

Na ook weer drie dagen in Noosa te zijn gebleven zijn we verder getrokken naar Rainbow Beach. Rainbow Beach was de plek vanaf waar onze tour naar Fraser Island zou vertrekken! Het grootste zand eiland van de wereld! Twee nachten voor en twee nachten na deze tour hebben wij in een gezellig hostel in dit kleine rustige dorpje overnacht. Er is niet veel te doen buiten Fraser Island om, maar Rainbow Beach heeft een ontzettend mooi strand, grote 'duin-gebergte' en mooie natuur. Na al de regen in Noosa waren wij echt klaar met al die natigheid, maar helaas aangekomen in Rainbow Beach regende het ook. Hoewel iedereen ons vertelde dat het weer alleen maar beter wordt naarmate je meer naar het Noorden reist hebben wij beter weer gehad in het zuiden. Het schijnt zelfs het natste droog seizoen sinds jaren te zijn.... We ontmoetten veel mensen die net terug kwamen van hun Fraser Island tour en zij hadden ook veel regen gehad. Ze hadden een top tijd gehad, maar de regen was niet leuk. Voor ons dus hopen dat het weer snel zou opklaren! De dag voor onze tour kregen wij een briefing in het hostel. We kregen informatie over de tour, het eiland en de omgeving, het programma en wat veiligheidsinformatie. We kregen te horen dat we zouden gaan kamperen in het bos zonder elektriciteit, bereik of douche. Er werd zelfs uitgelegd wat te doen als je in de natuur naar de wc wilt.. Ook werd ons verteld over de Dingo's. De dingo is een verwilderde hond uit Australie, een soort mix tussen een wolf en vos, en leeft in grote getale op Fraser Island. Met name voedsel en drinken wat open en bloot ligt trekt dingo's aan en dat kan erg gevaarlijk worden.. Er werd uitgeledgd wat je moet doen wanneer je ze tegenkomt en wat je vooral niet moet doen. Na deze geweldige briefing moesten wij toch wel een paar keer slikken. Waarom wilden wij ook alweer naar Fraser?

Fraser Island

Na twee nachten in Rainbow Beach was het dan eindelijk zover, Fraser Island! We hadden een tour geboekt met 4wd jeeps en een gids die je meeneemt over het eiland en vertelt over de verschillende plekken, de geschiedenis en de grappige weetjes. Om 06.00 werden wij verwacht in de bar van het hostel. Hier werd het eten gecheckt, alles ingepakt en de groepen gevormd. Samen met Sinead Kirsty Cecilie Beth en Joseph zat ik in team 1. Met deze groep hadden wij onze eigen 4wd jeep om over het eiland te rijden. Daarnaast waren er nog twee andere jeeps met 8 personen in iedere jeep. Een leuk clubje dus! Eenmaal de ferrie naar het eiland genomen te hebben kon het avontuur beginnen. Wat fantastisch was het! En het weer was geweldig! Met de drie jeeps hebben we heel het eiland overgereden en hebben we de mooiste plekjes gezien. Naast het weer was ook ons verblijf een aangename verrassing. In plaats van kamperen in het bos hadden we allemaal een eigen kamer met douche, wc, keuken en electriciteit! Daarnaast was het verblijf afgesloten waardoor alles Dingo Save was! Ondanks het feit dat kamperen wel het echte gevoel van Fraser Island met zich meebrengt was dit toch wel erg prettig!

Op onze eerste dag op Fraser Island zijn we met de jeeps naar Lake McKenzie gereden. Een prachtig meer met puur vers water. Het water is zo helder en blauw, zoiets heb ik nog nooit gezien! Je kon het water zelfs opdrinken. Dit is vanwege al het zand dat het water heel goed reinigt. Bij Lake McKenzie hebben we heerlijk genoten van de zon en gezwommen in het meer. Daarna zijn we met de jeeps door de bossen gereden en hebben we een wandeling gemaakt door Central Station. Een geweldig mooi tropisch regenwoud!

S’avonds stond er een echt Australische steak op het menu! Ieder team kreeg zijn eigen voedselvoorraad en samen met onze groep hebben we een heerlijke maaltijd bereid. Al het eten en drinken werd door de organisatie geregeld dus dat was erg prettig. Daarnaast hadden wij die dag 'Pippies' op het strand opgegraven, Dit zijn kleine schelpendieren. Ze zitten verstopt in het zand en je kunt de plek waar ze zich bevinden herkennen doordat er een klein hobbeltje in het zand te zien is. In de keuken hebben wij ze op de bbq gelegd en iedereen wilde het wel proeven. Erg zanderig en slijmerig, een beetje zoals oesters, maar het was goed te doen! Erg leuk om iets te eten wat je zelf die dag hebt opgegraven uit het zand.

Na het eten kwam al snel de Goon op tafel en hebben we veel gekke spelletjes gespeeld en gelachen. Goon is een echt backpackers drankje, iedereen drinkt het. Niet omdat het nou zo geweldig smaakt maar omdat het z \o goedkoop is. Het is vergelijkbaar met wijn en wordt verkocht in grote kartonnen dozen. Alles in Australie is ongelovelijk duur en voornamelijk de alcohol. Voor backpackers is goon de uitkomst omdat het goedkoop is en een doos wel 4 tot 5 liter bevat haha!

De tweede dag was iedereen alweer vroeg uit de veren om even goed te ontbijten en de lunch voor de middag te maken want het zou een intensieve maar leuke dag worden! Als eerste zijn we naar Eli Creek gereden. Eli Creek is grootste creek aan de oostkust van Fraser Island en heeft een stroom van 80 miljoen liters per dag. Met zn allen zijn we met kleding en al door de creek gelopen en hebben we genoten van de zon. Na Eli Creek was het tijd voor ’Maheno'. De Maheno is echt een bezienswaardigheid! Het is het scheepswrak van de SS Maheno. De SS Maheno is oorspronkelijk gebouwd in 1905 in Schotland als een luxe passagiersschip. Op in 1935 de schip werd het schip gevangen in een sterke cycloon en een paar dagen later strandde zij op Fraser Island. Het schip is sindsdien ernstig verroest, met bijna drie en een halve verdiepingen begraven onder het zand. Naast de Maheno was er nog een extra bezienswaardigheid.. Vlakbij de maheno lag een onwijs grote walvis. Deze is blijkbaar gestrand op Fraser Island en daar overleden. De walvis lag er al voor ongeveer een maand dus je kunt je voorstellen hoe dat er uit moet hebben gezien en moet hebben geroken.. Al heel vaak zijn Cecilie en ik walvissen gaan ’spotten’ maar nooit hebben we er echt eentje gezien (alleen van erg ver weg). Deze was dan wel niet levend, maar het was iets!..

Na de prachtige Maheno zijn we verder gegaan naar de Champagne pools. Prachtig! De naam zegt het al, allerlei meertjes met borrelend water! Ook hier hebben wij genoten van de zon en de pools.

Het eindpunt van de tweede dag was Indian Head! Deze rotspartij is het meest oostelijke punt van het eiland. De landtong werd genoemd door Captain Cook toen hij op een avond in 1770 de aboriginals hier bijeen zag komen. De term "Indian" werd in die tijd gebruikt voor de inheemse bevolking. Een erg enge en moeilijke wandeling moet je er wel voor over hebben, maar dxan heb je ook wat! Een gewelige rostpartij met uitkijk over de oceaan.

Na Indian Head zijn we weer terug gegaan met de jeeps. In het hostel hebben we weer een heerlijke maaltijd gemaakt en ook weer tot in de late uurtjes gezelligheid gehad.

Op onze laatste dag zijn we naar Lake Wabby gegaan. Na een lange tocht in de jeep en een wandeling van 45 minuten door de bushbush was daar dan Lake wabby. Wat geweldig mooi. Omringt door zandduinen en bossen is daar in het midden een prachtig meer waar onder andere zeeschilpadden te vinden zijn. Lake Wabby is het diepste meer van het eiland, op 12 meter (39 voet) in de diepte en ook de minst zure, wat betekent dat dit meer het meeste waterleven bevat van alle lakes op Fraser Island. Zelf kun je er ook in zwemmen! Na wat zonnestralen gepakt te hebben en veel foto's te hebben gemaakt was het helaas weer tijd om terug naar Rainbow Beach te keren. Onze tour op Fraser Island zat er op! De tour was echt geweldig en we hebben met zn allen onwijs genoten. Fraser Island is prachtig en als je foto’s op google bekijkt snap je wat ik bedoel. We hebben onwijs geluk gehad met het weer en hebben de mooiste plekjes gezien. Opweg in de jeep, cruisend over het strand, voelde ik mij onwijs gelukkig dat ik de mogelijkheid heb dit te doen! Ik kan het iedereen dus aanraden ;)

Na onze trip op Fraser Island zijn we nog drie dagen op Rainbow Beach gebleven. Ik ben onder andere met Cecilie meegegaan met de Dolphin Ferrie Cruise. Vroeg in de ochtend werden we opgehaald met een busje waarna we de ferrie namen naar een klein plekje aan de Tin Can Bay. Op deze plek komen de dolfijnen iedere dag langs omdat ze hier gevoerd worden. Cecilie en ik waren al een keer eerder meegeweest met de cruise, maar helaas kwamen de dolfijnen toen niet opdagen. Een vrouw vertelde ons dat de dolfijnen iedere dag komen en slecht 5 keer per jaar niet. Op die dag waren wij dus precies daar.. Gelukkig kregen we de mogelijkheid nog een keer te gaan en dit keer kwamen de dolfijnen wel! Ze kwamen erg dichtbij en we hebben ze zelfs gevoerd!

In Rainbow Beach hebben we ook nog een bush walk naar Sandblow gedaan. Een groot duinlandschap met aan de ene kant de oceaan en de andere kant de bossen. Hier hebben wij geleerd hoe je een boomerang moet gooien (ik heb nog wat lessen nodig denk ik) en hebben wij genoten van een geweldig mooie zonsondergang!

Daarnaast hebben hier voornamelijk goede avonden gehad met onze groep van Fraser Island (mijn lachspieren zijn nog nooit zo goed getraind als hier in Rainbow Beach). Zo zijn we onder andere naar een party in een hotel gegaan en was er op een avond een groot kampvuur op het strand met veel mensen en gitaren. De leukste liedjes werden gespeeld en het was heerlijk relax!

Na Rainbow Beach zijn wij weer verder naar het noorden getrokken. Onder andere naar Agnes Water, Emu Park, Kroombit en Airlie Beach. Ik ben nu in Airlie Beach en nog maar een paar uur voordat mijn boot naar de Whitsundays vertrekt! Ik loop aardig achter met mijn blog zoals jullie merken, maar ik hou jullie op de hoogte! Ik denk dat jullie nu wel moe zijn van het lezen. Zo snel mogelijk zal ik mijn trip naar de Whitsundays updaten en ook een andere speciale, echt Australische, ervaring die ik hier heb opgedaan!

Keep you posted!

Veel Liefs vanuit Australie,
Milou

  • 12 Juli 2012 - 06:33

    Merel:

    Hier regent het ook :)

  • 14 Juli 2012 - 18:00

    Tjietra:

    hoi schat, wat interessant om dit alles te lezen . Bijna om jaloers te worden. Geniet van alles liefs

  • 16 Juli 2012 - 12:33

    Eva:

    Lou!

    Mooi verhaal heb je weer geschreven (Y)
    Wat een uitkomst zeg, die hostels! Je gaat er vast nog aan wennen ;)

    Redt je het allemaal met die onwijs grote tas van je?
    Ik zie je al helemaal lopen door Australië :)
    Al spijt dat je dingen hebt meegenomen of spijt dat je dingen niet hebt meegenomen?

    Ik kijk steeds meer uit naar je foto's: met of zonder je voeten erop ;) :p

    Enjoy!!

    Dikke x vanuit het regenachtige Nederland

  • 17 Juli 2012 - 12:56

    Elise #7:

    Waauw Lou, super leuk om over al je belevenissen te lezen. Ben super jaloers, heb regent hier alleen maar geen moment vakantie-gevoel :(. Hoop dat je het heel erg naar je zin hebt en nog meer geweldige dingen mag meemaken en nieuwe mensen zal ontmoeten!! Mis you <3
    xx

  • 17 Juli 2012 - 19:23

    Oma De Haan Appel:

    wat kan ik jou nu schrijven wanneer ik lees over het spannende leven wat mijn oudste kleindochter daar allemaal mag beleven en ik , zittend op een stoel achter mijn computer met regen tegen de ruiten en de verwarming aan.Maar ja, vooruit dan maar,misschien wil je toch wel even lezen wat ik hier allemaal beleef.Morgen ga ik met jou moeder naar "Soldaat van Oranje en daarna samen lekker uit eten ( het is een middagvoorstelling) Gister naar de school van Roosje de Haan geweest en haar gezien in de afscheids Muzical Goudkust en vandaag allen oude filmpjes van zolder gehaald in de hoop dat er een paar mooie oude beelden zijn te vinden van jou moeder als kind en jou Opa en Oma nog in hun goede jaren.Van Erna vanmorgen eeen gezellig telefoonntje gehad dat stelden mijn ook weer op m'n gemak.Ik hou het kort deze keer want mijn hoofd is 'n beetje leeg deze avond.Ik hoop snel weer iets van jou te horen en denk goed om je zelf en geniet van de gezellige mensen die op je pad komen. Heel veel liefs van Oma de Haan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Airlie Beach

Milou

Actief sinds 01 Juni 2012
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 14885

Voorgaande reizen:

06 Juni 2012 - 05 December 2012

Australië en Azie!

Landen bezocht: